Hürmüz Boğazı’nda taşımacılık yapmanın maliyeti ve riski arttı!

Hürmüz Boğazı Güvenlik Endişeleri Nedeniyle Petrol Taşımacılığı Maliyetlerinde Artış Yaşanıyor

İsrail’in İran’a saldırıları sonrası başlayan çatışmalar, Hürmüz Boğazı’na ilişkin güvenlik endişelerini artırdı ve petrol taşımacılığı maliyetlerinde ciddi yükselişler yaşandı.

Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretimini dünya pazarlarına bağlıyor. Bu stratejik geçidin kapanması durumunda küresel piyasalarda büyük sıkıntılar yaşanabilir.

Hürmüz Boğazı, dünya genelinde deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birine ev sahipliği yaparken, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu ülkelerinin petrol sevkiyatında kritik bir rol oynamaktadır. Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü bu boğazdan taşınmaktadır.

Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore gibi Asya ülkelerine yapılan sevkiyatların önemli bir bölümü de Hürmüz Boğazı üzerinden sağlanmaktadır. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20’si de bu boğazdan geçmektedir.

Şu ana kadar doğrudan bir saldırı ya da kapatma yaşanmasa da, tanker operatörleri Hürmüz Boğazı geçişlerine daha temkinli yaklaşmaktadır, bu da piyasada gemilere olan erişilebilirliği azaltmaktadır. Bu durum, yakıt taşımanın risk ve maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Navlun Fiyatlarındaki Artışlar Dikkat Çekiyor

Londra Menkul Kıymetler Borsası’ndan alınan bir rapora göre, Orta Doğu’dan Çin’e giden ham petrol tankerleri için referans navlunlar çatışma öncesine göre yüzde 61 artarak 72,4 Worldscale puana yükselmiştir. Diğer rotalarda da benzer artışlar gözlemlenmektedir.

Orta Doğu’dan Japonya’ya yapılan sevkiyatlar için referans navlunlar da büyük yükselişler yaşamaktadır. Bu durum, yıl başından bu yana navlun fiyatlarının ciddi şekilde arttığını göstermektedir.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Riski Düşük Gözüküyor

Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Oxford Üniversitesi tarafından derlenen verilere göre, Hürmüz Boğazı’nı kullanan tanker sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Bu durumun, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Şu ana kadar boğazın kapatılması riski düşük olsa da, güvenlik endişeleri petrol taşımacılığı maliyetlerinde artışa neden olmaktadır.

Related Posts

Tatil yaptığı oteldeki “kötü kokuyu” şikayet eden tüketiciye parasının yarısı iade edilecek

Tatil yaptığı oteldeki “kötü kokuyu” şikayet eden tüketiciye parasının yarısı iade edilecek

Trafikte dikkat çeken artış; 5 yılda yüzde 90 yükseldi!

Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) “Motorlu Kara Taşıtları” verilerine göre, Mart 2020’de Türkiye’de trafiğe kayıtlı 23 milyon 361 bin araç bulunuyordu. Aynı konudaki Mart 2025 bültenine göre ise Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 31 milyon 788 …

Mazot, gübre, tohum, fidan: Ödemeler başladı

Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı, toplam 865 milyon 356 bin TL tutarındaki destekleme ödemesinin bugün itibarıyla çiftçilerin hesaplarına yatırıldığını açıkladı. Bakan Yumaklı, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı paylaşımda, “Bereketli …

Borsa kırmızıya direndi: Altın rekora yürüdü

Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, dalgalı bir günün ardından günü 27,15 puanlık artışla 10.358,46 puandan tamamladı. Güne güçlü bir açılışla başlayan endeks, gün içinde 10.441,05 puana kadar yükselse de kapanışta yükseliş sınırlı kaldı. Endeksin …

Yapı Kredi kripto pazarına giriyor: 1.2 milyar liralık sermaye artırımıyla dijital varlık platformu kuruluyor

Koç Holding çatısı altındaki Yapı Kredi Bankası, kripto varlık alım-satım platformu kurmak için 1 milyar 185 milyon TL’lik sermaye artırımına gitti. Yeni girişim, Yapı Kredi Finansal Teknolojiler A.Ş. üzerinden hayata geçirilecek.

Emekliler isyanda: Ödediğimiz primleri sadaka olarak veriyorlar

Emekliler yüzde 16,67’lik zamma isyan etti: Bir vatandaş, “Yıllarca ödediğimiz primleri sadaka olarak bize geri veriyorlar. Hükümettekilerin bir öğün yemeğine yeter mi bize yaptıkları zam? diye sorar